Blue Flower

De zomervakantie van dit jaar was deels bepaald door de zomer vakantie van vorig jaar….

We zijn het k(r)amperen met de tent, matrasje en natte zooi een beetje beu – maar weten niet of we een campertje of een caravan willen aanschaffen. Nu hebben we al vaker met een camper rondgereden (Amerika, Canada) dus gaan we deze zomer voor …jawel, een caravan!

En Schotland stond ook nog op het verlanglijstje dus 1 +1 = …….

Na lang zoeken (en mailen) op het internet bleek dat een caravan huren in Engeland geen optie was (ze zijn er wel, maar de eigenaar rijdt hem voor jou naar een plek en dan gaat er een slot op. Dat is niet wat wij wilden).

Dus in Nederland gezocht en kwamen we uit bij Rentac in Nederweert. Het zag er zeer betrouwbaar en degelijk uit en na contact leggen bleek dat er nog 1 caravan !!! beschikbaar was. Dus deze snel gereserveerd en vervolgens de vakantie verder plannen.

We hebben gebruik gemaakt van de “caravan-training-dag”: een dag o.l.v. een expert met eigen auto en (huur)caravan leren hoe je aan-en af moet koppelen, hoe je moet rijden, hoe je de bochten ingaat enz.  Daarbij de gezelligheid van de eigenaren, goedverzorgde lunch met de hele dag koffie: alle lof voor Rentac!

Tevens konden we een blik op de huurcaravan werpen en bleek dat er een heleboel zaken van onze paklijst afgestreept konden worden: we hoefden alleen voor eigen linnengoed te zorgen.

Nadat die hobbel was genomen konden we de boot naar Engeland regelen, tickets voor Edinburgh Castle en Alnwick Castle via internet bestellen en diverse campings boeken. (Uit ervaring weten we inmiddels dat dit op de dag zelf een heleboel ergernis en wachttijd kan schelen en dat bleek ook nu weer zo te zijn.)

We willen ook héél graag wandelen op Skye en de site www.isleofskye.com/skye-guide/top-ten-skye -walks  biedt prachtige wandelingen die duidelijk beschreven worden.

En zo vertrokken we op zaterdag 25 juli met caravan richting Hoek van Holland -  de dag met de zwaarste westerstorm in jaren !!!!!

En dan zijn we toch wel weer heel erg blij met de Dramamine die door de oudste zoon uit Amerika was meegebracht. Maar: hoe dichter we bij Hoek van Holland kwamen hoe minder de storm werd en uiteindelijk stonden we in een bewolkt ietwat winderige rij te wachten tot we de boot op konden. Dat was héél snel gebeurd en zo zaten we rond 21.30 uur in de cocktailbar met een borrel en bitterballen en stipt 22.00 uur vertrok de boot.

Rond 23.30 uur zochten we onze (luxe) hut op – met uitzicht op zee en die was heel kalm en rustig.

Met een mooi maantje op de golven sliep iedereen al snel in en ’s ochtends om 05.30 uur lagen we al aan de kade! We mochten er pas om 07.00 uur af, dus hebben we op de boot nog heerlijk ontbeten en daarna de auto met caravan weer opgezocht en zo reden we om 07.15 uur lokale tijd Harwich uit.

Het eerste stuk was vrij rustig en saai en wennen aan het rijden met zo’n ding achter je aan maar al gauw zaten we op de snelweg en dan loopt het allemaal soepel.

Met wat koffiestops en lunchpauze reed het flink door richting het noorden en zo stonden we om 15.15 uur in een licht bewolkt Alnwick. Hier konden we de tassen en spullen goed uitpakken en een vaste plek geven.

Tom en Nathasja hadden hun tentje in no-time opgezet en zo konden we heerlijk rustig van de avond genieten…

Zondag 26 juli

Vol goede moed en met regenjassen aan vandaag Castle Alnwick bezocht – tickets via internet besteld en daardoor konden we de wachtrij vermijden. Het kasteel zelf is nog door de Earl van Northumberland in gebruik en er waren dan ook veel persoonlijke spullen te zien. De tentoonstelling over het filmen van Downton Abby in het kasteel was erg leuk – en daardoor ging de kerstspecial nog meer leven!

Daarnaast zijn er ook opnames gemaakt voor een Harry Potter film maar daar was weinig van terug te vinden. Helaas viel de roofvogelpresentatie letterlijk in het water: het regende zo hard dat de prachtige vogels niet goed tot hun recht kwamen. Erg jammer, want er zaten prachtige exemplaren tussen!

Daarna kamen we in het prachtige historische dorp een grote supermarkt tegen dus voor de komende dagen flink ingeslagen.

Maandag 27 juli

Via de kustweg naar boven gereden en van daaruit op Edinburgh aangereden. De uitzichten waren mooi, maar werd enigszins vertroebeld door de miezer. Uiteindelijk reden we eind van de middag de camping in Edinburgh op: Morton Hall.

Erg mooi, maar de vele zompige stukken en modder lieten duidelijk zien dat het hier behoorlijk nat is (geweest)……..

Tom en Nathasja vonden een klein “niet zompig” stukje grond onder een boompje en hadden het tentje weer zo staan.

Aangezien we al e.e.a hadden gelezen en voorbereid werden de buskaarten bij de receptie gekocht. Het leken wel krasloten!

Dus na een lekker maaltje, spelletjes, bier en wijn lag de hele familie er later op de avond in.

Dinsdag 28 juli

Met een bewolkte maar droge lucht staan we op – en zien hoe de camper van de achterburen steeds verder het gras – en de modder – inzakt. Daar komt de tractor van de campingeigenaar …… we lachen er wel om, maar bedenken vervolgens dat we nu niet met een tentje zijn, maar met een zware caravan. Oei, en die moet ook nog van zijn plek….. we zien het wel over 3 dagen…..

Na een goed ontbijtje de rugzak gepakt, alle tickets erin, de buskaart (gekrast en wel) en na een korte wandeling bij de bushalte op de bus naar het centrum gestapt – waar we binnen 15 minuten waren. Aangezien een halte op Princes Street lag stonden we meteen in de drukte van de stad en met de meest fantastische gebouwen om ons heen.

Omdat het mooi weer was besloten we de tickets voor het Castle vandaag niet te gebruiken – dat kan, omdat de via internet bestelde tickets de mogelijkheid bieden om 1 dag voor of 1 dag na opgegeven datum gebruikt te worden.

En de halte lag voor de grootste boekwinkel van Edinburgh – dus de rest van de dag zeulde Angela een enorme hoeveelheid boeken mee (tja, Ian Rankin komt uit Edinburgh, dus…).

Via het Scot Monument, het reuzenrad, the National Gallery naar Waverley Street gelopen.

Daar gingen Tom en Nathasja zich te buiten in de Animee-shop. (DE winkel op het gebied van Bleach, Pokemon etc).

Via een behoorlijke klim richting Old Town. Een prachtige wijk met schitterende gebouwen en kerken. Geen wonder dat Old Town en New Town op de Unesco Werelderfgoed lijst staan – en terecht!

Via het “Writersmuseum” (let hier op de quotes van wereldberoemde schrijvers die op diverse stoeptegels in het plaveisel zijn verwerkt!) en “the Ladystairs” komen we op the Royal Mile. We komen ogen tekort en de fotocamera maakt overuren. De St.Giles kerk is meer dan de moeite waard.

Eenmaal weer buiten blijkt dat we inmiddels behoorlijke trek (en dorst) hebben en “Burgers and Beers”  voldoet aan beide. Erg leuke eettent en goed eten! De diverse burgers zijn gigantisch dus dat wordt vanavond een boterham…

Met een volle maag wandelen we verder – dit keer gelukkig de heuvel af richting het Tolbooth (één van de oudste, nog bestaande stadspoorten), Scottisch Parliament  (let ook hier weer op de buitengevel: prachtige uitspraken van bekende Schotten opgenomen in de muur), Hollyrood Palace en the Queens Gallery.

Inmiddels hebben we behoorlijk wat gelopen dus bij Hollyrood Palace op de eerste de beste bus richting het centrum gestapt en na een stevige bak koffie bij Costa (goede koffieketen) de bus naar de camping genomen.

Met de beentjes omhoog, een biertje en de vele aankopen kijken we terug op een mooie dag. De bus is goed bevallen dus de kaarten voor morgen zijn snel gekocht….

Woensdag 29 juli.

Ook vandaag weer op tijd uit de veren en met een zonnetje wederom op de bus gestapt en naar het centrum van Edinburgh gereden.

Ondanks het vroege tijdstip was het enorm druk bij Edinburgh Castle. De rij voor tickets stond tot op de Mound zelf….. gelukkig hadden we via internet al tickets (óók voor de audiophones) en konden zodoende doorlopen.

Maar wel aansluiten en schuifelen over het plaveisel……  Ondanks dat is het hele complex een bezoek meer dan waard – al was het maar voor de fantastische uitzichten over Edinburgh! En de kroonjuwelen….Het zonnetje deed ook wonderen.

Uiteindelijk liepen we rond 12.30 met een hongerige maag richting het hardrock café – en een pint bier ging er ook wel in!

Via allerlei leuke straten weer terug naar Princess Street en na een lekkere bak koffie van Costa de bus naar de camping genomen en ons voorbereid op de rit van morgen: naar Skye!

Donderdag 30 juli

Vol goede moed en met een stevig ontbijt in de buik reden we zonder problemen de modderige camping af en hadden we het gevoel dat “de vakantie” nu echt begon: op naar Skye!

Via de bekende rode brug reden we Edinburgh in noordelijke richting uit en via de Cairngorms komen we steeds dichter in de buurt van onze bestemming. We hebben diverse binnendoor wegen genomen en waanden ons soms in Canada: verlaten wegen, gebieden en prachtige natuur!

De lunch kwam op een mooi plekje: het Commando-memorial met uitzicht op Ben Nevis. Erg indrukwekkend als je langs het kleine herdenkingsmonument loopt: hele jonge jongens die recent gesneuveld zijn in Afghanistan, Irak en andere oorlogsgebieden.

Via Loch Glengarry en het prachtige Eilan Donan Castle (prachtig gelegen aan een baai en in de zon!) reden we over de enige weg naar Skye.

Er wordt wel gemopperd over de brug maar het is toch een mooie weg het eiland op.

Uiteindelijk hebben we nog een behoorlijk aantal kilometers en kwartiertjes over het prachtige eiland gereden voordat we in Portree aankwamen.

We hadden even een benauwd momentje met de caravan, verkeer en het smalle straatje richting de camping maar de camping zelf is schitterend!!

Ook hier zijn we weer blij dat we op tijd zijn ( 14.45 uur) want er zijn enkele plekken te vergeven. Na wat geschutter en bijna verbrande koppelingsplaten staat de caravan bovenaan op het heuveltje en kijken we uit over de the Cuillens, Old Man of Storr en schijnt er een prachtige avondzon.

Zodoende zitten we heerlijk aan een wijntje, rijst, kip en genieten na!!

Vrijdag 31 juli

Rustdag, fietsdag voor Anton, wasdag voor Angela (en veul!!) luierdag voor Tom en Nathasja en vooral genieten van een boek, koffie, uitzicht, borrelhap en de dag!

Het ultieme vakantiegevoel..!!

Zaterdag 1 augustus

Iedereen was toch bijtijds wakker, Anton had op de fiets broodjes in het dorp gehaald en zodoende reden we rond 09.30 uur richting Dunveggan. Een schitterende weg met prachtige uitzichten (veel schapen!) en een mooi kasteel aan de baai.

Het is nog in familiebezit dus veel foto’s mogen er niet gemaakt worden maar de ligging en de aanwezigheid van zeehonden maakt heel veel goed!!

Na een lekkere lunch in de oudste bakkerij van het dorp (twee schattige oude dames die de boel kordaat runnen) reden we terug langs het kasteel richting Coral Beach. Eenmaal met moeite geparkeerd de wandelschoenen aan en binnen 3 minuten de regenkleding want het kwam met bakken uit de lucht. Het uitzicht en de pret was er niet minder om.

Het werd echter snel droog en toen we eenmaal op ‘het strand” aankwamen scheen de zon en het uitzicht was fantastisch: wit zand, turkoois water en uitzicht op de Buiten-hybriden.

De vele zeehonden maakten het verder af…. Helaas konden we ze niet van dichterbij fotograferen want de vloed kwam razendsnel opzetten (vergelijkbaar met Mont St. Michel) en zodoende hielden we de voeten nog net droog.

De wandeling terug was pittig maar daardoor smaakte het biertje en de wijn bij terugkomst heel goed!

Een geslaagde dag!

Zondag 2 augustus.

De vooruitzichten voor vandaag waren uitstekend dus gauw de wandelsokken- en schoenen aan, brood gesmeerd, kaart gepakt en op naar de Fairy Pools….!!!!

Maar  na een kwartiertje rondrijden kwamen we nog steeds de bordjes niet tegen en waren we toch echt overtuigd van het feit dat we op de juiste weg zaten maar dat die niet klopte met de kaart. Tot een attente wandelaar met hond ons fijntjes wees op het feit dat er twee plaatsen op het eiland zijn met de naam Carbost……..

Dus: via een werkelijk adembenemend mooie binnendoor weg naar Brachadale gereden en daar kwamen we inderdaad een eerste bordje Fairy Pools tegen…

Inmiddels liep het tegen de middag en jawel…. Bij aankomst was de parkeerplaats overvol, liep het verkeer vast en hebben we de auto maar iets verderop in de berm gezet ( wat niet mocht maar door velen al was voorgedaan…) De route hoefden we niet te zoeken, want die is inmiddels zo uitgesleten in het landschap en er liepen wel honderden wandelaars in het zonnetje… Dat mocht de pret niet drukken – evenals de steile beginhelling….

Maar de wandeling is wederom méér dan de moeite waard! Tom en Nathasja liepen als 2 berggeiten, wij kwamen er wat bedaarder achteraan.

Ook hier was duidelijk te zien dat de bodem voornamelijk uit veen bestaat – het water heeft ook hier een bruine kleur en je ruikt de turf.

Eenmaal weer terug eerst de steile helling op en de vele wilde orchideetjes bewonderen en daarna de auto opgezocht. Het is nog vroeg op de middag en we zijn vol energie en goede moed dus besluiten we naar de Talisker distilleerderij te rijden.

Ook hier was het niet moeilijk zoeken in het kleine dorp en parkeren lukte nog net. Eenmaal de auto uitgestapt was duidelijk te ruiken dat we op de juiste plek waren: de whiskey-lucht en dampen hingen er zwaar. De zalm in de baai is al gemarineerd, hahahahahaha!

Eenmaal in de distilleerderij bleek dat je voor de rondleiding tickets op tijd kreeg en zodoende konden we na een kwartiertje mee de distilleerderij in – het verhaal maakt het de moeite waard want erg veel te zien is er niet.

Na de rondleiding het kleine glaasje whiskey geproefd en natuurlijk moesten de mannen nog enkele flessen meenemen – vooral de speciale edities die niet in de (Nederlandse) winkel te koop zijn. En de poloshirts waren ook leuk dus die moesten ook gekocht!

En zo reden we weer wat ponden lichter via de supermarkt in Portree naar de camping.

Maandag 3 augustus

Na gisteren wilden we niet zoveel wandelen dus gingen we met de auto “een rondje noord” doen.

Het bordje “Tobtha Uachdrach” maakt ons nieuwsgierig; het uitzicht op de buiten-hybriden is hier mooi!! Via een prachtige ruige kustlijn, baaien, watervallen en zelfs een oude mijn voor dynamiet dat hier uit de grond werd gehaald rijden we richting Staffin – niet alleen mooie rotspartijen (kilt rock) maar ook een plek waar dinosaurussen zijn gevonden. (en dan bedoelen we niet de vel bussen met Duits en Japanse toeristen die hier staan)

We ronden de kop van het eiland bij Duntulm Castle – een mooie ruïne met flink wat wind vanuit zee maar een fantastisch mooie plek!!

Bij de Kilmuir Graveyard bezoeken we het graf van Flora MacDonald – die zijn we bij Dunveggan Castle óók al tegengekomen -  en rijden daarna door naar Uig.

Hier legt de boot voor de buiteneilanden aan maar wat we vooral belangrijk vinden is de lokale fish-and-chips shop: héérlijk vers!!!

De kleine winkel met bier van de lokale brouwer wordt ook door ons bezocht en geplunderd en zo rijden we weer tevreden terug naar Portree waar we genieten van vooral  de late avondzon.

Dinsdag 4 augustus

Vandaag hebben we een uitslaap-hang-luier-was-lees en fietsdag. ’s Avonds lopen we naar het dorp en kijken daar naar de Isle of Skye Piping Band die de opening van de Highland Games morgen inluiden. Erg leuk om te zien en te horen !

In de plaatselijke kerk luisteren we een klein half uurtje naar de Piping contest; hier wordt gestreden om een prestigieuze prijs: the Clasp. Het is vooral technisch doedelzak spelen dus we blijven niet lang…

In de motregen lopen we terug naar de camping en duiken er na een biertje/wijntje in.

Woensdag 5 augustus.

Met een waterig zonnetje en de camera op zak lopen we richting het dorpscentrum waar we om 09.30 uur de opening van de Highland Games bijwonen en achter de Isle of Skye Piping Band lopen we naar the Hill waar de Highland Games worden gehouden.

Het is een pittige wandeling en pittige klim en eenmaal boven ziet het er gezellig uit met de diverse koffie- en foodtrucks en de honderden mensen. We storten ons dan ook met koffie en chocomelk in de drukte en al gauw vinden we een plekje aan de rand van het gamesterrein.

Het weer slaat echter snel om en tegen de middag gaat de miezer toch wel continue vallen……

De poncho’s bewijzen hier hun dienst en de sfeer is opperbest, de koffie heet en de diverse sport- en dansonderdelen zijn erg leuk om naar te kijken.

Vooral de kleintjes die de diverse “jigs” uitvoeren zijn leuk om naar te kijken.

Blijkbaar vindt de Nederlandse t.v. dat ook want we zien opeens Chris Zegers met camerateam aan onze voeten voorbij lopen. Leuk om te zien !

Rond 16.30 zijn we de regen toch echt wel beu en lopen we op het gemak naar de camping. Na een lekkere warme douche en heerlijke maaltijd is het onderuit –tijd en daarna met roze wangen naar bed.

Donderdag 6 augustus.

Na de ontzettend leuke dag van gisteren willen we toch ook nog meer van Skye zien en we besluiten de wandeling naar Neist Point Lighthouse te doen.

Dus:  brood, drinken, wandelsokken en wandelschoenen aan en dan weer in de auto…door Dunveggan…. Dunveggan weer uit…door de heuvels aan de andere kant van de baai en dan ineens in de dichte mist rijden… zó dicht dat we zelfs de motorkap niet meer zien…en de berm van de weg niet… en dan weer wel… en dan heel diep onder ons de zee zien…..

Dus dat wordt bij de eerste mogelijkheid draaien en terug – denken we… Maar als we dan toch even verderop de draai kunnen maken draaien we de berg om, de mist uit en ligt er een prachtig uitzicht over de zee voor ons en zien we het parkeerterrein iets verderop in de zon liggen.

Dus: snel geparkeerd en wandelen maar!!

De beschrijving klopt niet alleen qua route maar ook qua zwaarte maar even op de tanden bijten en de midges ontwijken levert een fantastisch mooie plek op: de rotsen om de vuurtoren heen!! En terwijl we daar op die prachtige zwarte rotsen zitten zien we nog net een walvis duiken naar voedsel en de vele Jan –van-Genten vliegen ons letterlijk om de oren. Wat een prachtige vogels en wat een mooie duiktechniek!!  We schieten dan ook héél wat foto’s!

Ondanks het feit dat het één van de mooiste plekjes is en de zon nog steeds schijnt besluiten we op een gegeven moment toch maar weer terug te lopen – ook nu weer een flinke klim… Als we dan ook even later een tearoom tegenkomen besluiten we de reserves aan te vullen met koffie – en is het kiezen uit de overheerlijke zelfgebakken taarten heel moeilijk…

Prettig moe rijden we dan weer op de camping aan en gaan heerlijk onderuit.

Vrijdag 7 augustus.

Tom en Nathasja slapen uit en wij zijn vroeg wakker dus trekken wij de wandelschoenen aan en rijden op het gemak naar Old Man of Storr. Ook hier klopt de beschrijving weer tot op de letter en we genieten inderdaad van de prachtige uitzichten! Je waant je in het decor van de film ‘Ice age”…

Eenmaal terug is de rest ook wakker en we brengen de rest van de dag luierend door en bekijken de route voor morgen.

Zaterdag 8 augustus.

Na een lekker ontbijt is het opbreken gauw geklaard en rijden we met enige tegenzin van de camping af en bereiken na wederom een prachtige weg  Eilean Donan – ondanks het vroege uur is het toch al behoorlijk druk en met enige moeite en een vriendelijke carpark-attendant  kunnen we auto met caravan op het parkeerterreintje parkeren.

Tickets kopen en dan het kasteel van binnen bekijken. Het moet gezegd: het is een mooi kasteel en niet in de laatste plaats omdat het zo mooi aan de baai ligt! Na een stevige bak koffie en de diverse inkopen rijden we verder richting Fort William – waarbij we weer langs het Commando Memorial rijden en dit keer onder de voet van Ben Nevis door.

Fort William zelf vinden we erg rommelig – misschien komt dat wel door de drukte, de miezer en het ongeluk iets verderop  op de weg.

De camping is even zoeken maar na een telefoontje en wat aanwijzingen blijkt dat we op de goede weg zitten en praktisch bij de afslag.

Daarom rijden we 5 minuten de camping op – en ja,  we moeten er behoorlijk voor betalen maar we zien ook wel waarom deze 5 (Engelse) sterren heeft: ruim, rustig, mooie voorzieningen en een prachtig uitzicht over de baai! Nadeel is alleen de vele begroeiing waardoor bij schemering de vele midges en ander ongedierte tevoorschijn komen.

Na de caravan te hebben neergezet rijden we terug naar Fort William waar we een hele grote supermarkt vinden en genoeg inslaan voor de komende dagen. Eenmaal weer terug genieten we binnen van de avond.

Zondag 9 augustus.

Met een lekker ontbijtje achter de kiezen en de wandelschoenen aan rijden we naar Fort William waar we de auto bij het water en het centrum voor de hele dag parkeren ( max 3 pond) en via de hoofdstraat ( met leuke winkeltjes) lopen we naar het station waar “the Jacobite steamtrain “ al klaar staat. Een hoog Harry –Pottergehalte!!

Helemaal als we kort na vertrek over de bekende boogbrug rijden!! Daarna trekken we de fles champagne open die we van tevoren (in Nederland, bij het boeken) hadden besteld en keurig op ons tafeltje in een koeler stond te wachten!!

Bij Mallaig was de fles leeg en liepen we een rondje door dit drukke, leuke en rommelige vissersplaatsje. Bij de lokale charity-bookshop voor heel weinig ponden een heleboel favoriete detectives gekocht …..(Ik denk dat ik inmiddels de boekhandel hier van genoeg boeken kan voorzien, hahahahahaha!)

Maandag 10 augustus

Vandaag zakken we via het prachtige Glencoe af richting het Lakedistrict. Onderweg stoppen we bij Balquehidder: hier ligt Rob Roy MacCreggor begraven. Bij de laatste 2 mile blijkt dat we niet met de caravan onder het bruggetje door kunnen dus we koppelen de caravan af op het parkeerterreintje naast een trendy meubelzaakje en rijden met de auto naar de kerk en het graf.

Eenmaal weer terug is de tearoom naast het meubelzaakje open dus de koffie en de enorme meringues gaat er wel in. Daarna koppelen we de caravan aan en rijden we richting Lake Windermere – een werkelijk schitterende weg door de heuvels, langs het water en uiteindelijk met lichte schrik sleuren we de caravan de Kirkstone Pass over – wel lachen! Weer een typische “Caris-actie “….

Eenmaal in Lake Windermere vallen we midden in het massatoerisme en de eerste camping is “full”. Met angste en beven rijden we naar camping 2: Braithwaite - naast het grote parkeerterrein en de veerboot.

Het is iets over 17.00 uur, eind van de dag dus we hebben weinig hoop… de campingeigenaars hebben net de receptie afgesloten maar als ze ons zien aankomen doen ze het kantoortje alsnog open en krijgen we een schitterende plek !!! De eigenaar rijdt zelfs de caravan met zijn tractortje de plek op . Wat een service en welkom !! Van alle drukte, de parkeerplaats en de boot is niks te merken.

Dinsdag 11 augustus

Tom en Nathasja willen graag uitslapen en het dorp in dus wij besluiten Hill Top te bezoeken: de woon-en werkplaats van Beatrix Potter. Uiteindelijk zijn we er om 09.30 uur en de kleine parkeerplaats is nog leeg ,maar als we om 10.00 buiten komen met de tickets staat het parkeerterrein vol en is de rij enorm lang.

Gelukkig hebben we tickets voor het eerste tijdslot en kunnen we via de tuin (van Peter en Benjamin Rabbit ) en het tuinhekje van Tom Kitten het huis van Beatrix zonder alle drukte. We kunnen op het gemak de diverse kamers bekijken – wat met de uitgestalde boekjes en scènes uit die kamer erg leuk is. Doordat alles er nog ligt zoals het door haar is gebruikt heb je het gevoel dat ze elk moment binnen kan komen lopen.

In de bijbehorende winkel toch nog maar wat souveniers aangeschaft en daarna tea met scones gedronken in het nabijgelegen huis van de headmaster.

Via een prachtige landweg naar Hawkeshead gereden waar in een lokale gallery originele tekeningen van Beatrix Potter hangen. Eenmaal terug boodschappen gedaan (héél veel soorten bier voor thuis en sandwiches voor onderweg morgen)  in Lake Windermere en eenmaal terug op de camping met z’n allen in de avondzon nagenoten.

Woensdag 12 augustus.

Het was vandaag vroeg op en een flink eind rijden maar aan het eind van de dag reden  we – ondanks de file t.h.v. Manchester – het grasveld op achter de pub  “Strangers home” net buiten Harwich.

Op een groot grasveld konden we de caravan neerzetten waar we wilden en na een klein bedrag zaten we op het terras van de pub met bier, rosé en een heerlijke avondzon.

Het matras van het onderste bed stond in de zon te drogen want tijdens het rijden bleek een bierflesje geknapt en was het bier het matras ingetrokken. Zonde van zo’n biertje, maar goed…..! Na het eten hebben we de caravan opgeruimd en alles goed vastgelegd.

Donderdag 13 augustus.

Na het douchen en aankoppelen reden we naar Harwich waar we om 07.00 uur bij de terminal stonden en met een zonnetje gingen we aan boord.

Dat zonnetje scheen echter niet lang, want op zee hing flinke mist en hoe dichter we bij Nederland kwamen hoe warmer het werd – uiteindelijk reden we om 17.15 uur de boot af en was het 32°C en heel benauwd. Om 19.20 uur reden we de oprit op en werd de friettent bestormd.

Ondertussen betrok de boel en konden we na het eten de caravan uitruimen en schoonmaken.

’s Nachts onweerde het flink en de ochtend erop bleek dat het noodweer richting…Hoek van Holland was getrokken. Hebben we dus geen last van gehad!

Om 10.00 uur reden we naar Nederweert en hebben we de caravan schoon en veilig ingeleverd.

Een fantastische vakantie – met veel dingen om over na te denken…..