Blue Flower

Het bevalt ons eigenlijk wel goed: korte trips met z’n tweeën dus dit jaar kiezen we voor Praag. (En Anton werd 55…)

Dus in de agenda gekeken, Internet afgezocht en zo vertrokken we eind april via Keulen naar Praag. Alles verliep voorspoedig (hoe kan het ook anders met de Deutsche grünlichkeit) en zo liepen we om 21.45 uur al op het grote plein van Praag! We genoten van de avond en verlichting, de drukte en na een afzakkertje liepen we terug naar het hotel (hotel Grand Majestic Plaza) en doken ons bed in.

De volgende ochtend begonnen we onze stadswandeling bij de Kruittoren omdat het hotel op loopafstand ligt. Via het Plein der Republiek liepen we langs de Obecni Düm – een prachtig voorbeeld van Jügendstil. Door allerlei straten en langs prachtige gebouwen uit de Jügendstil-periode zagen we in een kleine doorgang een klein bord staan met “Museum of Communism” .

Het was geopend en ondanks het feit dat het heel klein was en vol stond met van alles en nog wat was het zéér indrukwekkend en gaf het een onbehaaglijk gevoel: wij hebben er zo vaak over gehoord, over gelezen maar je kunt je niet voorstellen wat de mensen hier in het dagelijks leven hebben moeten/willen ondergaan.

Daarna de stadswandeling voortgezet en via de Stavovské Divadlo verder gelopen naar het grote plein met de Tynker ken de astronomische klok. We hadden inmiddels flink honger dus we streken neer op één van de vele (en goede) terrassen op het plein. Een groep muzikanten speelde middeleeuws-achtige muziek dus het werd een muzikale lunch. Inmiddels liep het plein goed vol ter hoogte van de astronomische klok dus na het eten sloten wij daar ook maar aan. Het is echter een korte voorstelling dus het was een kwestie van geconcentreerd kijken…

Daarna richting de rivier gelopen naar de Karelsbrug. Een prachtige brug met mooie beelden en fantastsische uitzichten. Inmiddels hadden we flink wat kilometers in de benen dus terug naar het hotel, dutje doen (jawel, 55+) opfrissen en het nachtleven in. Op weg naar het plein kwamen we een leuke sushi-bar tegen (goed gegeten) en op het plein op één van de terrassen aan het bier en genoten van de show van “Cheeky Joe”. Inmiddels was het goed donker dus we besloten de Raadhuistoren op te gaan. En jawel… eenmaal boven begon het te regenen en te onweren…… maar het uitzicht was daardoor spectaculairder!

De volgende dag laten we ons met een taxi afzetten bij de Praagse burcht en lopen via de vele mooie straatjes naar boven. De St.Vitus-kathedraal is prachtig! Helaas goot het inmiddels van de regen en dus kwamen alle Chinezen, Japanners en Taiwanezen in Praag ook naar de kathedraal….hahahaha… minder leuk maar goed…er is genoeg te zien en het is droog.

Via het Collegium naar het hotel gelopen en na een verfrissend dutje en opfrissen hebben we gegeten bij Brasileiro – aanrader! (reserveren gewenst). Daarna naar de kerk St.Clement gelopen waar we kaartjes via internet voor een concert van Vivaldi ( “The Four seasons”) hadden geboekt. De voorste kerkbankjes waren keurig voor ons gereserveerd en we hebben genoten van de prachtige muziek. Naast het strijkorkest werd ook het orgel van de kerk ingezet – ontroerend.

Na het concert via de Karelsbrug genoten van alle verlichting en het drukke avondleven.

De volgende dag hebben we ons met een taxi af laten zetten bij “het dansende huis”: mooie architectuur. Jammer dat het aan zo’n druk kruispunt ligt. Al wandelend door de wijk kwamen we weer mooie staaltjes van Jügendstil tegen.

Wandelend langs de rivier liepen we vanzelf de Joodse wijk binnen en bezochten we de Pinkas-synagoge (keppeltje voor Anton verplicht dus koop je er één van papier bij je kaartje…) Je wordt stil van de duizenden namen die in de muren zijn gebeiteld…… Het eeuwenoude kerkhof buiten is onwerkelijk – zeker als je bedenkt dat het in feite een binnenplaats vormt voor de huizen er om heen.

In de Klausen synagogue wordt middels een indrukwekkende en uitgebreide tentoonstelling het Joodse leven toegelicht. Zeker de moeite van het bezoeken waard. We hadden inmiddels trek gekregen en via Kolonial - dat middels het “fiets” thema is ingericht en waar je heerlijk kunt eten – verder richting de Metronoom en achterliggende wijk gelopen.

Hier staat een prachtige Spaanse synagoge. Via het grote plein, een terras met bier en rosé en de laatste show van Cheeky Joe terug naar het hotel, inpakken en naar het vliegveld.

Was nog even spannend, want een deel van de hal was afgezet door de politie, een bomb-squad en honden dus met enig omlopen en speurwerk kwamen we uiteindelijk in de vertrekhal. Ook de terugreis verliep voorspoedig dus we waren snel in Keulen, zaten snel in de auto en waren om 00.15 uur thuis.

Praag: een fantastische stad!