Blue Flower

Op de fiets – en vakantiebeurs kwamen we de organisatie “ Cycletours” tegen. Hun concept van vakanties met en op de fiets sprak ons erg aan. Het boekje werd zorgvuldig gelezen en zo besloten we op de gok een huisje te boeken in Valréas. Niet alleen omdat de beschrijving ons aansprak maar vooral het gebied en de Mont Ventoux. Leuk detail: bij het boeken krijg je een aantal fietsroutes in de directe omgeving van je locatie.

Zo gezegd en gedaan en na de benodigde papieren, autokaarten en spullen te hebben ingepakt reden we aan het begin van de meivakantie vroeg in de ochtend van 27 april aan.

Na de hel van Luik en de zware klim in de Ardennen via Luxemburg ( goedkoop tanken) door naar Metz-Nancy-Tours en zo verder richting het zuiden waar we in het mooie plaatsje Beaune de tent opzetten bij een gigantische seringstruik. Na een koude en natte nacht scheen het zonnetje de volgende ochtend lustig en net buiten Beaune konden we op een "aire” ontbijten. We moesten nog een aardig eindje richting het zuiden – Pim had het druk met zijn tekenboek over dino’s en Tom tutte wat aan met Pooh – zijn knuffel.

De beschrijvingen waren uitermate goed en zo reden we rond 15.00 uur bij La Mine d’Or in een stralende zon het terrein op waar we uitermate hartelijk werden ontvangen door Lammy en Toos van Balkom. De spullen waren gauw opgeruimd en zodoende konden de jongens genieten van de zandbak en natuurlijk kwam Tom al vrij snel met een vroedmeesterpad aanzetten. De hagedissen zijn hem nog te snel af….

De volgende dag hangen we de aanhangfiets achter de fiets van Angela en Pim trapt vrolijk mee op zijn eigen fiets en zo rijden we al snel het kleine dorpje Tulette binnen. Daar is net een boerenmarkt aan de gang dus we amuseren ons daar kostelijk.

Vervolgens via allerlei kleine weggetjes langs de diverse “ domains” - en de gigantische ballon die Tom op de jaarmarkt had gekregen wapperde vrolijk aan de snelbinder met ons mee… We zijn volgens mij overall makkelijk te herkennen geweest, hahahahaha! In de buurt van Baume –de-Transit fladderden een heleboel koninginnenpages rond.

Na het avondeten pakten we de auto en reden we naar het zeer pittoreske Taulignan. Niet alleen de oude smalle straatjes en diverse ruines maar ook special boomgaard met eiken waar truffels worden geoogst was de moeite waard.Le Poet Laval ( donjon Maltezer ridders) trok de interesse van Pim.

Via de rivier l’ Aigues ( overigens een smalle stroom, maar wel de meest prachtige keien) richting Vaison–la-Romaine gereden en van daar uit naar Malaucene. Angela en de jongens vermaken zich op een terras terwijl Anton ff de Mont Ventoux oprijdt... Maar na 20 minuten en 3 km op de teller schuift hij al weer aan op het terras.

In Vaison–la-Romaine parkeren we de auto op het parkeerterrein onder aan de oude brug en lopen vandaar uit omhoog naar het oude chateau Comtal. Het uitzicht is hier mooi!

Eenmaal terug op de camping genieten we van het mooie weer, Tom spelt met Tara, de kleindochter van Lammy en Toos en ‘s avonds genieten we van het bekende du pain, du vin, du Boursin ..

De volgende dag haken we de fiets van Tom weer aan en fietsen we op Koninginnedag naar…Orange. Een schitterende tocht! Door de velden richting St.Cecile les Vignes – een schitterend begroeid kerkje.

Onderweg komen we een olijfboomgaard tegen.

“ Papa, wat zijn dat voor bolletjes?”

- Dat zijn olijven

“ Stoppen papa”

- Waarom dan Tom?

“ Ik wil olijfjes eten”

- Dat kan nog niet, ze moeten nog groeien

“ Jammer. Nou, doorkarren dan maar”

Rond 12.30 uur fietsten we rond de Arc en kwamen we op een plein bij de Mac Donalds. De jongens hebben uitstekend gefietst dus we gunnen ze dit wel een keertje. Bij het verlaten van Orange zijn we nog even gestopt want de Mirages die daar opstijgen en landen zijn toch wel bere-interessant! Onderweg wordt er nog even gestopt bij de Aigues en moeten we niet alleen de keien bewonderen maar ook het water even testen. Brrrrr…. Erg koud…

En dat met deze hitte!

Eenmaal terug bij het huisje bleek het 26°C te zijn en in het open veld tegen de 38°C. Geen wonder dat we alle flessen drinken leeg hebben en de hele dag de petjes op hebben gehad! We waren dan ook blij dat het zwembadje open was – heerlijk afkoelen in de middagzon.

De jongens lagen al vroeg op bed en sliepen als een roos. Zodoende genoten wij van de zwoele avond, de rondschuifelende hagedissen en een goed glas wijn.

Om de volgende dag naar Avignon te gaan – even vergetende dat het de 1e mei is en dat dit uitbundig gevierd wordt in Frankrijk. Zo ook in Avignon op het grote plein bij het palais des Papes. We zijn maar gauw de drukte van de demonstratie en het vuurwerk uitgelopen en de rust van de Dame des Doms opgezocht.

UIteraard moesten we ook over de Pont d’Avignon lopen…

We reden verder richting de Camargue – wat is het daar mooi en wild! Bij le Grau du Roi werden eerst de flamingo's’ bewonderd en daarna aten we heerlijk in een restaurantje in het oude haventje. Via Suze la Rousse ( wat ooit een jachtslot van de Oranjes was en nu een wijnuniversiteit) weer terug.

De volgende dag was het werkelijk flutweer dus reden we naar het piepkleine plaatsje Bidon want daar ligt het Musee de la Vie…. Ontzettend klein maar zeer de moeite waard. Onze jongens keken de ogen uit.Vooral Pim want die is op dit moment erg “in “ de dinosuarussen.. Daarna door de Gorge d’Ardeches en de grottes de la Madeleine bezocht – ook erg mooi! Op een klein parkeerplaatsje werden allerlei edelstenen en mineralen verkocht dus uiteraard moesten de jongens daar ook een kijkje nemen. Ook bezochten we het mooie plaatsje St.Martin de Ardeche en La fortresse de Mornas. Een flinke klim maar wel een echt kasteel voor de jongens.

Eenmaal weer terug moest er ingepakt worden en konden de jongens nog even in de zon genieten van een laatste potje jeu de boules en lag Tom te knuffelen met Zelda, de grote hond van Lammy en Toos. Tranen met tuiten dat Zelda niet mee naar huis kan…

Dus dan maar beloven dat we volgend jaar terugkomen.

La Mine d’Or : waarlijk een gouden plekje !!

Noot: en omdat we allemaal genoten hebben: eenmaal thuis hebben we onmiddellijk weer geboekt voor de meivakantie volgend jaar.