Blue Flower

Tom Mons Klint
Na een drukke werkweek gaan we op pad na maanden voorbereiden op de bekende manier: een vakantiebestemming kiezen, veel lezen en dan een week van tevoren (!) van bestemming veranderen.
Dit keer hadden we in oktober besloten dat we de Donau-route zouden gaan fietsen. Dus fietsrouteboekjes gekocht en vele campings uitzoeken.
Echter, een week voor vertrek ging er een hittegolf door Europa en was het in Wenen 40 C! Voor doorgewinterde fietsers als wij was dit echter iets teveel van het goede...  zeker met 2 kinderen erbij.....
Dus besloten we een koelere bestemming te kiezen: fietsen rond het Limfjord in Denemarken. Dus in 4 dagen tijd fietsrouteboek, kaarten en campingcarnet regelen. En natuurlijk Deense kronen....

21 juli 2007

En toen was het zover: auto, fietsen, fietskar e.d. ingepakt en daar gingen we dan om 03.00 uur. Oprit af, straat uit, rotonde op en daar komt de fiets van Pim het dak af zetten ... Gelukkig niet teveel beschadigd,maar toch maar ff met tie-raps vastzetten....De rest van de rit is het continue naar boven kijken of ze nog wel vastzitten..
Tot Hamburg was het redelijk doorrijden – daarna werd het beduidend drukker met het vakantieverkeer. Rond het middaguur in Randers bij de McDonalds gegeten en om 13.30 uur waren we in Nibe bij de camping die we op het internet hadden gezien. Maar die foto’s klopten niet met de rotzooi die we hier aantroffen. Dus reden we door naar het plaatsje Løgstør. Er zou hier een camping moeten liggen, maar die vonden we niet op de plek waar de kaart het aan gaf. Ontgoocheld reden we het kleine centrum uit en zagen opeens een klein bordje camping. Met veel speurwerk kwamen we er uiteindelijk. Zeer vriendelijke mensen en zeer hartelijke ontvangst. We kregen een mooi plekje onder de bomen en nadat de auto was “ontploft” stond alles snel op z’n plek. De auto mogen we hier laten staan tot we over 3 weken terug komen!
Na een kop soep met een broodje naar het dorp en rondgekeken. We krijgen al een aardige indruk van het Limfjord.
Na een lekker glaasje wijn lagen we er al vroeg in.Natuurschoon

22 juli

Na een frisse nacht was iedereen op tijd wakker en met en bakkie koffie waren we zo weer aan de rol. Om 09.40 u reden we op de fiets de camping af en kwamen bij het kanaal. Zonder problemen konden we over dit mooie pad naar Naesby fietsen en daar kregen we een paar stevige klimmetjes voor de kaken. He, fietsen rond het Limfjord zou toch overwegend over redelijk vlakke paden gaan? Tanden op elkaar, kuiten strak en gaan. Zonder problemen werd de (fiets)boot naar Liv¸ gehaald en met een schitterend uitzicht over het water ging het richting het eiland. Eenmaal daar bleek het meer een wandeleiland..
Dus fietsen in het weiland en richting het zeehondenstrand. Die waren er vandaag niet, maar wel veel schelpen, kiezels en .. fossielen. Tom vond zowaar en prachtig exemplaar van een versteende zee-egel. Trots gaat het ding mee in de stuurtas. Na een fikse boterham met kaas gaan we weer richting haven en nemen de boot terug. Onderweg begon het flink te regenen en was het ergens tijd voor een broodje oftewel een hotdog. Het fietspad naast het kanaal werd in een flinke onweersbui afgelegd en we waren zeer snel weer op de camping. De rest van de avond zaten we warm in de familiekamer met internetverbinding.

23 juli

Om vanochtend vol goede hoop met wat bewolking op te staan, auto goed af te sluiten en met alle zooi op de fiets gestapt: nu gaan we echt. We rijden eerst nog ff langs de lokale boekwinkel, waar Angela gisteren de nieuwe Harry Potter (Engels) in de winkel heeft zien staan en jawel .. we hebben het laatste exemplaar van de beste man! Gelukkig trok de lucht gauw open en de eerste 12 km werden met een strakblauwe lucht afgelegd. Voor we het wisten zaten we bij Vitskklooster. De koffie bleek er gratis te zijn..
Tot Trend moesten we over de grote weg wel veel verkeer. Lunch bij ErtebolleDaarna hadden we een prachtige binnendoorweg over de kliffen. De vergezichten zijn hier adembenemend. Tijd voor een boterham en een kijkje vanaf de klifrand nemen.
Via Ertebolle langs het water gereden: het fietspad (of wat er voor door gaat) loopt hier langs het strandje en het water. Ook hier weer fossielen zoeken.
Daarna dwars door de weilanden gefietst en het is erg warm en drukkend.
Het fietspad in Hvalpsund eindigt wel heel abrupt bij de omheining van de gigantisch grote camping maar eenmaal ingecheckt staan we wel prachtig aan het water van het fjord! Tom vindt meteen een speelkameraadje, een schepnetje en staat tot z'n enkels in het water .. wij zetten op het gemak de tent op en bereiden het eten voor. In de buurt zit een grote supermarkt, dus avondeten is geen probleem.
En zo genieten we van de 1e fietsdag, een heerlijk maaltje en het fantastische uitzicht. De zonsondergang is hier spectaculair. Hvalpsund
En we hebben er toch al heel wat gezien.
Na een lekkere warme douche ligt iedereen roze te knorren in de slaapzakken.

24 juli

Om vanochtend om 04.30 u al wakker te zijn ( plassen...) en te genieten van een mooie zonsopkomst. Het licht is heel bijzonder en het water zo glad als een spiegel.
Tot 07.00 u maar weer terug en dan opstarten met en warme bak koffie en de zo bekende zoete boterhammen. Om 10.00 uur zijn we startklaar en .. begint het te regenen. En de vooruitzichten voor de komende dagen worden nog slechter. Via een mooie weg naar Ovenskov Louns Alstrup gereden en onderweg goed uitkijken voor de vele kikkertjes die in de regen over de weg springen. Via een grintweg naar Gammel Ullits niet echt aan te raden met een fietskar in de regen, maar we komen er uiteindelijk tot op de onderbroek nat..
In Gedsted treffen we en restaurantje waar we koffie in een thermoskan kunnen krijgen en enigszins warm trekken we de natte spullen weer aan en gaan we verder: heuvel op, heuvel af en maar slingeren in de regen.
Rond 12.00 uur treffen we bij Ulbjerg een bushokje en kunnen we droog het brood naar binnen werken. De jongens zijn niet alleen nat,maar zien ook blauw van de kou.... We kijken elkaar aan en pakken de kaart. We hebben er inmiddels ruim 100 km fietsen op zitten en de auto staat hemelsbreed 40 km weg. En 400 m verderop is een camping... Dus die worden in de regen afgelegd en wat blijkt? Er zit een Nederlandse eigenaar. Via hem horen we dat het weer nog verder zal verslechteren en dus is de keus snel gemaakt: we blijven hier en Anton haalt de auto. De rest van de vakantie gaan we met de auto verder. Zijn we zwak ? Misschien. Zijn we verstandig? Zeker weten!
De rest van de middag zijn we bezig met het drogen van de spullen.
De buurtjes brengen warme koffie en thee heel lief ! Nu blijkt dat de tent die we hebben gekozen voor dit doel ook werkt : de slaapkoepeltjes blijven dicht en de ruimte ertussen is groot genoeg voor de stoeltjes (Lafuma) en de tafel (fietskar met houten bodemplank ) Zo kunnen we rustig een spelletje doen en luisteren naar de regen. Rond 16.15u houdt de regen op en doen we een aanval op de kampwinkel; zo hebben we een warm maal in de buik en het flesje wijn komt ook wel op. De rest van de avond doen we spelletjes en we gaan er op tijd in.

25 juli

De ochtend is helder, maar het waait hard. Als het zonnetje doorkomt is het wel warm...
Toch besluiten we het fietsen te laten voor wat het is.
Alles wordt ingepakt en we rijden voor het middaguur verder . Via Ulbjerg - Sandstrup - Virksund - Skive - Grinderslev naar Junget gereden. De camping hier is hetzelfde als de camping in Nibe dus we besluiten door te rijden. Vermoeidheid, teleurstelling, tranen, de kaart en een veerboot zorgen er voor dat we aan het eind van de middag op het prachtige eiland Fur zitten op de enige camping van het hele eiland, met een prachtige plek en een prachtig uitzicht. Bij aankomst op het eiland kun je de grote supermarkt niet missen en de boodschappen hebben we al gedaan dus de rest van de middag wordt besteed aan relaxen en wandelen richting het strand het pad loopt direct van de camping naar het strand. We speuren naarstig naar fossielen maar dit keer hebben we minder geluk.
's Avonds doen we de bbq aan - maar de rook kan de muggen niet verdrijven en het muggenspul is in de kampwinkel gauw gekocht.Fur

26 juli

De dag begint weer grauw en miezerig, maar na het uitslapen,de lekkere broodjes, eitjes en sap gaan we naar het museum waar we een schitterende collectie fossielen kunnen bekijken. Tom en Pim raken erg enthousiast - zeker als ze horen dat je op het eiland actief fossielen kunt zoeken.
MolarBij Bispenhuen zoeken de jongens in de molarkliffen en hun inzet wordt beloond: ze vinden inderdaad een fossiel. De molar is alleen erg breekbaar dus we pakken het voorzichtig in keukenpapier en geven het een veilig plekje in de auto. Hopelijk komt het heel thuis... Aan het eind van de middag de bbq weer aan en gekeken hoe de regen weer aan kwam zetten. Vervolgens sprongen er overal kleine kikkertjes en padden rond. Ze kropen zelfs over de tent. Leuk gezicht als je binnen zit: hier en daar zie je de kleine zuignap-teentjes die over het tentdoek kruipen. Ondanks de regen zijn de muggen hardnekkig aanwezig.

27 juli

Gisteravond trok het snel dicht en de rest van de nacht heeft het flink geregend. We staan op terrassen dus voor wateroverlast zijn we niet bang. Na het ontbijt en douchen was het droog en in een zeer hoog tempo hebben we de tent en de spullen ingepakt. Net op tijd zat alles in de auto.
Een ticket voor de veerboot hoef je niet te kopen als je het eiland verlaat; je ticket heen is tevens ticket terug. Eenmaal weer aan de overkant pakten we de Margueriten-route weer op. We willen de fietsroute zoveel mogelijk blijven volgen.
Rond het middaguur kwamen we toevallig in Spottrup bij het kasteel. We gingen naar binnen en toen bleek er die dag juist een groep mensen aanwezig te zijn die een dag uit het kasteelleven nabootsten. Toch maar even passenEr lagen zelfs complete harnassen en wapens die je mocht uitproberen, dus dat was koren op de molen van Pim en Tom. Al met al waren we er even zoet en rond 15.00 uur reden we weer verder.Het zonnetje deed pogingen om door te breken en dan werd het ook wel warm. Via binnendoorwegen reden we naar de kerk van Sahl  het altaarstuk is mooi, maar om daar nou voor om te rijden.. Via Lemvig kwamen we uiteindelijk bij Harbore een schitterende camping net achter het duin. De houten schermen geven al een indicatie: daarachter moet de tent komen want de wind is hier enorm! Met enig kunst en vliegwerk staat de tent en dan breekt de zon door. De stoeltjes staan gauw buiten. Anton zag op de weg hier naar toe een grote supermarkt en regelt eten. De jongens zitten in de game-room en Angela zit met de nieuwe Harry Potter in de zon.

Geweld aan de kustNa het eten staken we het duin over en verbaasden ons over het strand en de zee: bunkers, kiezels, uitgestrekt zand en schitterende woeste golven door de harde wind. We blijven foto's schieten! We wachten in de stevige koude wind op de zonsondergang. Prachtig! Gezandstraald lopen we terug naar de camping waar een zeer hete douche leidt tot roze slaapwangen en zo liggen we er op tijd in.

28 juli

Ongelooflijk maar waar : de tent stond er vanochtend nog en het was mooi weer ! FiskedagenNa het ontbijt reden we naar Thyboron - hoe dichter we er bij kwamen hoe drukker het werd. We snapten er niks van, tot we een groot kartonnen bord langs de kant van de weg zagen: Fiskedagn.
Tegenover het Kystmuseet vonden we parkeerplek en konden zo het plaatsje in lopen. En het was gezellig druk! Het leek Scheveningen tijdens vlaggetjesdag wel, alleen kleinschaliger en gezelliger! Na een heerlijke vislunch en rondgewandeld te hebben gingen we naar het museum waar de jongens enthousiast lange tijd bezig waren: varen met je eigen bootjes, golven maken, je eigen weerbericht maken enz.
SneglehusetAan het eind van de middag gingen we naar Sneglehuset en Anton zag een biermuseum: iemands prive-verzameling in zijn huis.
Eenmaal terug op de camping zaten we aan de soep met en broodje en genoten van een zonnetje met stevige wind. Heerlijk,die kust!

29 juli

Vanochtend op tijd er uit, alles droog ingepakt en om 11.00 u stonden we bij de veerboot die ons het water zou overbrengen. We zagen grote donkere regenwolken het fjord binnentrekken. Eenmaal aan de overkant reden we eerst door mooi krekengebied naar Vestervig Kirke en via weg 181 omhoog door het natuurgebied van Thy. ge Strand?Bij Norre Vorupur ( Nurrevurre..eh nurrevurrepurre .. eh purschuim) konden we bij het strand parkeren en de vele bootjes bewonderen die hier liggen. Aangezien er hier geen natuurlijke havens zijn worden de bootjes met een lier het strand op getrokken en blijven daar liggen tot ze weer uitvaren. Heel apart ! Heel apart waren ook de vele surfboarders en wakeboarders. Brr..... Daarna verder gereden naar Klittmoller waar we in het natuurreservaat een schitterende camping vonden - met een zeer onvriendelijke en norse eigenaar. Hij had duidelijk een afkeer van Nederlanders, want die zeuren altijd over hun plekje. Het is dat we de camping mooi vinden anders waren we ter plekke omgedraaid en zoals Anton zegt - we staan hier alleen maar. Dus we stonden inderdaad al gauw tussen de dennenbomen en uit de wind. De jongens zitten al snel in de speeltuin en vinden de vele gratis skelters en scheuren regelmatig over het zandpad voorbij.
Na de late middagboterham bleef het zonnig, dus gauw de fleece-vesten aan en naar het strand. Ook hier een zeer lang uitgestrekt strand waar de golven woest en hoog komen aanrollen. Via het uitgestrekte duingebied lopen we naar het plaatsje Klitmoller zelf. In een strandtent aan de warme chocomelk en een flink glas bier. Daarna teruggewandeld naar de camping waar we in de avondzon en een wijntje koken en eten. Toch moeten we gauw de lange broek weer aan want als de zon weg is koelt het snel af. Met de muggen valt het hier mee ( die waaien toch weg, zegt Tom).
Na een hilarisch spelletje Uno ligt iedereen er voldaan in.

30 juli

Na een rustig ontbijtje reden we naar Hanstholm - een schitterende weg langs de kust en een eveneens schitterend plaatsje. HanstholmOok al is het Duits, de kustbatterijen en het museum over WO II zijn zeer de moeite waard. Niet alleen het museum zelf, maar ook de omliggende duinen met daarin restanten van de Atlantikwall en de bunkers zijn fraai. De zon schijnt, de wandeling door het duingebied is meer dan fraai en uitzicht v.a. de top van zo'n bunker is fenomenaal.
Ook hier weer het strand op - en eveneens woeste, hoog rollende golven. UitvarenDe vissersboten hebben moeite om er tegenin uit te varen.
Via dezelfde weg terug naar de camping en bij de slager in Nurre Vorupur vers bbq vlees gehaald en daar zitten we dan weer : in het zonnetje,met een wijntje en de bbq aan. Tja, dan sluipt de twijfel en enigszins teleurstelling weer naar binnen: hadden we dan toch niet kunnen fietsen.
Maar als 's avonds de wind weer opsteekt weten we : nee, het is goed zo!
Vervolgens ligt iedereen lekker roze in de slaapzak te luisteren naar de ruisende wind....

31 juli

Vandaag staat Thisted op de agenda het blijkt een levendig havenstadje met een heuse winkelstraat te zijn. Is ook wel eens leuk voor de verandering. Daarna via prachtige binnendoorweggetjes naar Hanstholm gereden om de vuurtoren wat dichter bij te bekijken en wat inkopen te doen.
De rest van de middag heerlijk luieren op de camping en de spullen alvast wat inpakken.

1 augustus

Om via Hanstholm Fjerrilstev naar Slettestrand (!) te rijden. De moeite van het omrijden niet waard maar het strand is mooi en daar komen we een zeebewoner tegen die we niet kunnen plaatsen : een soort mosselachtig diertje dat met z'n drieeen aan een soort drijflichaampje zit. Hm......
Na een lekkere bak koffie de Margueriten-route weer opgepakt en via Tranum - Radhus - Blokhus - Saltum - Lokkum naar Rubjerg gereden waar de vuurtoren en de zandverstuiving al van ver te zien is. Na enig zoeken en wurmen en draaien om de auto te parkeren voegen we ons bij al die anderen die naar boven lopen : het lijkt wel een trektocht door de Sahara. Maar : eenmaal boven is het uitzicht de moeite waard !
Bij de auto worden tonnen zand uit de kleding verwijderd en rijden we een stukje terug om naar de camping te gaan.
De entree valt wat tegen, maar eenmaal op de veldjes voor de tenten is het uitzich spectaculair : boven op de klif, in duingebied.
Na het avondeten mochten de jongens een enorm ijsje uitkiezen met guff erop: een zoete, kleverige substantie. Het leek geslagen eiwit..
Via een wandelpad naar de kliffen gelopen en daar was de trap naar het strand: een touwladder, met vastgeknoopte balkjes loodrecht naar beneden .......Diep ademhalen en gaan en vervolgens het hele strand aflopen en van de prachtige omgeving genieten.
Tot onze grote verbazing bleek het strand helemaal tot de vuurtoren te lopen waar we die middag waren geweest.
Barnacles Onderweg kwamen we weer van die vreemde zeebeesten tegen; dit keer zaten ze aan een houten balk die was aangespoeld. Hier zagen we ook verschillende stadia van het beestje. Maar we weten nog steeds niet wat het is. Dus: veel foto's maken en hopen dat we iemand tegenkomen die het ons kan vertellen. De zon begon nu wel heel snel te zakken dus we liepen het hele stuk weer terug en een trap verder gingen we de klif weer op en via en vakantiedorp liepen we achter de camping het terrein weer op.
De konijnen huppelen vrolijk over het veld.
Het koelt hier behoorlijk af, dus we kruipen na het lezen van de krant er maar in.
Ironisch : de kranten staan vol met berichten over het slechte weer: zo slecht is het in jaren niet geweest, de natste zomer van Denemarken sinds jaren. Hebben wij weer: slaan we niet op de vlucht voor heet weer in Wenen,dan vallen we wel in de natste Deense zomer als we willen fietsen.....

2 augustus

De broodjes waren net gebakken dus we werden wakker met de lucht van verse broodjes.
Na dit heerlijke ontbijtje reden we naar Hirtshals om het Nordsee museet te bezoeken. Met kinderen meer dan de moeite waard ! De grote zeetank ( de trekker) is gigantisch en de maanvissen die er zwemmen ook. Het is een ruim opgezet, modern, informatief museum. De voelbakken op de tweede verdieping doen het bij de jongens goed, evenals de vele microscopen en skeletten e.d. die er liggen om aangeraakt en bekeken te worden.
We raken aan de praat met een bioloog en we krijgen het briljante idee om hem de foto van de vreemde zeebeesten te laten zien.En wat blijkt ? Het is familie van de zeester en zeepokken. Hij noemt het barnacle-related. Mooi, dat weten we dan ook weer!
Na alles uitgebreid bekeken te hebben en een t-shirt in de museumwinkel te hebben gekocht gaan we via de vuurtoren en de Margueriten-route weer terug naar Rubjerg.
Na het avondeten weer de wiebelige touwladder af en over het strand.
Iets verderop probeerden we het wandelpad over de kliffen te vinden, maar het eind van het pad verdween in onbekende richting en het wordt al donker, dus toch maar weer naar het strand afdalen en dezelfde weg terug. In de duinen nestelen zwaluwen die laag over het strand vliegen.
Eenmaal terug op de camping liggen we er al gauw in.

3 augustus

We stonden op met wat regenruppels maar konden uiteindelijk droog inpakken en om 09.00 u reden we aan.
Lindholm hojeDe tom-tom bracht ons keurig naar Lindholmje waar we de vikinggraven en het bijbehorende museum hebben bezocht. Indrukwekkend!
Via Arhus langs de kust naar Odder - waar de camping niet echt geweldig was, maar we zitten aan het water. Dus...Vandaag was het pannenkoekentijd.Tot groot plezier van de jongens.

4 augustus

Vanochtend snel ingepakt en vroeg aangereden. Via allerlei binnendoorwegen kwamen we uiteindelijk op de snelweg en via allerlei prachtige bruggen en uitzichten over het eiland Fun naar Roskilde gereden waar we om 14.30 een ietwat rommelige, maar schitterend gelegen camping aan het Roskildefjord gevonden en zo staan we met de tent aan het water......Maar het blijkt ideaal muggengebied dus het smeerspul wordt snel tevoorschijn gehaald en zo genieten we met het driftige gezoem van de muggen in onze oren van een schitterende zonsondergang. Als er dan ook nog een (replica)vikingboot voorbij komt varen is Tom z'n avond top!

5 augustus

Vanochtend op de fiets de heuvelige weg naar Roskilde genomen.
We reden recht naar het Vikingskibhuse - een schitterend museum waar ze de 5 boten hebben tentoongesteld die ze uit het fjord hebben gehaald. VikingmuseumVoordat we echter het museum in kunnen komen we in het buitendeel en daar zijn net allerlei activiteiten gestart, zoals een smid, scheepsknopen leren en .... maak je eigen vikingschild! Kaas voor de jongens ! En zo zitten Anton en Angela 2½ uur in de verzengende hitte toe te kijken hoe beide mannen een patroon kiezen, aanbrengen op het schild en met originele verf (op bierbasis) het beschilderen. Eenmaal droog (wat met deze zon en temperatuur niet moeilijk is) en voorzien van een laklaag kunnen we eindelijk het museum in.... De info-panelen geven duidelijk en veel info over de viking-cultuur.
Dom RoskildeDaarna op de fiets verder en richting de grote dom gefietst.
Daar zijn we net op tijd om het 12e eeuwse klokje van St.Joris en de draak te horen en vervolgens dwalen we behoorlijke tijd door deze kerk waar diverse koningen en koninginnen van Denemarken begravel liggen. Het ene graf nog potsierlijker dan het andere,maar de dom geeft zo wel een mooi overzicht van de ontwikkelingen binnen de Deense beeldhouwkunst.
Daarna op de fiets terug naar de camping om te gaan zwemmen - maar Angela en Pim vertrouwen het water niet en blijven op het strandje.
Na het eten ligt iedereen op tijd erin de muggen zijn vandaag zo voltallig aanwezig dat er grote zwarte wolken om ieders hoofd hangen.

6 augustus

Kleine zeemeerminIedereen was vanochtend vroeg wakker en met de tom-tom aan reden we naar Kopenhagen waar we na enig zoeken en parkeergarage vonden en met de metro naar de haven reden: daar bezochten we als echte toeristen de Lille Havefru en bekeken de gigantische cruiseschepen die hier liggen.

Fontein
Via de prachtige fontein bij de St.Albanskirke liepen we in de richting van koninklijk paleis waar de wacht net werd afgelost.
NyhavenVia de oude haven liepen we naar het bekende Nyhavn waar we na lang zoeken een plekje op een terras vonden om te genieten van een enorme lunch van zeebanket ( prijs is er ook wel naar !). Daarna via hotel l'Angleterre naar de Stroaget gelopen en door de vele straatjes gedwaald. Kopenhagen centrumVia het Radhus en de prachtige beelden die daar staan liepen we naar Tivoli. Een begrip waar je veel geld betaalt voor iets dat minder attracties heeft dan de gemiddelde speeltuin hier.... Maar goed, de jongens hebben ook vakantie en leven zich helemaal uit in de achtbanen en alles wat zoet is. Uiteindelijk hebben we het volgehouden tot 20.00 uur waarna we redelijk snel bij de auto waren en Kopenhagen ook weer uit reden.
We waren nog net op tijd om de zon in de zee te zien zakken....

7 augustus

Vanochtend zat alles snel in de auto en met enig speurwerk reden we in Farum naar Philippe - de jongen die in het kader van de scholierenuitwisseling bij ons is geweest en waar Pim ook naar toe is geweest. Het werd een grote teleurstelling voor Pim, want hij was wel thuis, maar echt binnenkomen en koffidrinken zoals wij gewend zijn doen ze hier niet. Het bleef beperkt tot een praatje aan de deur. En zo reden we na 15 min. weer aan - en daar rijden we voor om....
Al gauw zaten we op de weg naar Mons - gelegen op een prachtig schiereiland en helemaal aan de punt.
De camping daar lag tegen de heuvel an en al gauw vonden we een plekje - net op tijd, want de camping liep al gauw vol...
Angela reed terug naar een klein gehucht om inkopen te doen en de jongens hadden het druk met de camping verkennen.
Na het avondeten kwam iemand over fossielen vertellen en ging het grote kampvuur aan. We hadden nog marshmellows dus die werden aan takken geprikt en daar gingen de mannen.
Bij het internetpunt kon je minuten kopen en zo hebben we vanaf de camping de boot kunnen boeken - we zitten hier vlak bij de oversteek naar Puttgarden dus waarom zouden we helemaal terug rijden naar Flensburg?

8 augustus

De bewolking hing vanochtend laag toen we opstonden en met de regenjassen aan liepen we naar het wandelpad dat over de kliffen naar het strand zou leiden.
Eenmaal daar aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over zee! De lange trap werd afgedaald en zo kwamen we op een zeer smal strand waar de fossielen voor het oprapen lagen. De meegenomen tas was al snel vol.... Helaas konden we niet het hele strand af,want iets verderop heeft een verschuiving plaatsgevonden een paar maanden terug en het werd hoog water dus we moetsen hetzelfde stuk weer terug.
Maar de omgeving is mooi genoeg, dus...
Mons KlintOm 13.00 uur waren we terug op de camping en na een late lunch en even de benen rusten gingen we naar Mons Klint zelf. Het was daar een chaos bij het museum en het strandje onder aan de klif was vergeven van de mensen - ondanks het feit dat de trap in het water staat en je er een stuk doorheen moet waden.
Met zoveel mensen is het niet verwonderlijk dat je geen fossiel vindt...
We vonden het strand van vanochtend mooier en indrukwekkender.
We waren dan ook gauw terug bij de auto en via de fyr en allerlei binnendoorweggetjes reden we naar Stege waar we lekker uit eten gingen.
Moe en voldaan schoof iedereen om 22.00 uur de tent weer in.

9 augustus

Vanochtend lag het hele eiland in dikke mist gehuld dus van plaatsjes en natuurgebieden bekijken kwam niet veel.
Via de kerk van Elmelunde en Keldby kwamen we weer op de camping waar Pim, Tom en Anton de hele middag in de weer zijn geweest met het snijden van takken en bewerken van de takken want vanavond worden er broodjes in het kampvuur gebakken....
Angela ruimt alvast op; kapotte spullen gaan dankbaar de container in - dat scheelt weer ruimte in de auto.
De jongens genieten van de sfeer rond het kampvuur en bakken zelf hun broodje. Ze gaan heerlijk naar rook en vuur ruikend onder de douche en zijn zo onder zeil.

10 augustus

Het is behoorlijk vochtig en koud, dus het inpakken gaat nat en snel.
Uitchecken is ook geen probleem en zo zijn we al gauw op weg - met grauwe luchten.
We komen eerder dan gepland aan bij de terminal en wat blijkt ? De boot legde net aan en de mevrouw achter de ticketstand gaf ons nieuwe tickets ( we hadden gepland voor 17.00 uur) en zo stonden we vooraan in de rij en konden we om 13.15 uur de boot op.
Eenmaal boven zochten we een lunch en genoten van de korte overtocht.
Eenmaal in Puttgarden door de stromende regen verder om vervolgens bij Hamburg in de avondspits te komen. Nou ja,......
Onderweg nog ergens gegeten en vanaf Osnabruck ging het snel.
Zo reden we om 20.00 uur de grens over en om 21.20 uur stopten we thuis op de oprit.
Ondanks alle tegenslagen en het mindere weer hebben we toch een goed gevoel over deze vakantie.
Maar volgend jaar toch meer zon en toch de Donauroute.......?