Blue Flower

Alpenlanden zomer 2016

Dit jaar een totaal andere vakantie dan eigenlijk van ons verwacht mag worden…

Dat heeft dan ook alles te maken met het feit dat we een …jawel… sleurhut hebben gekocht!!

Na de terugkeer uit Schotland hadden we genoeg stof tot nadenken en hebben we de herfst en winter gebruikt om ons verder te verdiepen in het fenomeen caravan - of toch een camper...?

We hebben zelfs een caravanbeurs bezocht (hahaha)! en diverse caravanbedrijven. Anton had er zelfs een speciale spreadsheet voor gemaakt (….) zodat we van elk bedrijf en elk type alle informatie konden vergelijken. Uiteindelijk bleek een bedrijf in Barneveld de caravan waar we onze zinnen op gezet hadden voor een hele mooie prijs te hebben en na een rondje industrieterrein lopen hakten we de knop door en werden we de trotse eigenaars van een gloednieuwe Hobby Special Edition. Na het interieur bij elkaar gesprokkeld te hebben kregen we de caravan in februari en met Pasen was de vuurdoop. En dus naar Petten – en terug naar huis in een vliegende storm. Hoe krijgen we het voor elkaar!

We hadden het zelfs zo goed naar de zin in het ding dat we al snel de bestemming voor de zomervakantie wisten: de Stelvio. Anton wil heel graag nog een aantal passen fietsen voordat het niet meer kan en dus: Anton in training en Angela alles lezen en verzamelen en via internet campings zoeken en boeken.

Maar goed: iedereen die onze vakantieverhalen kent weet dat het bij ons nooit zonder problemen gaat. En dus ook dit jaar niet: een week voor de vakantie kapte de auto er mee, dus de wegenwacht op de stoep en wat bleek? De accu moest vervangen worden. Dus de garage gebeld en gauw laten maken. Daar ging het vakantiegeld. Anton maakte vervolgens de auto vakantieklaar en ging vier dagen voor vertrek door zijn rug …… Maar de chiropractor en de huisarts en flink wat paardenmiddeltjes doen wonderen en zodoende kon hij toch op de geplande dag van vertrek in de auto stappen - en deed de caravan na aankoppeling helemaal niks…. Dus weer stond de wegenwacht op de oprit. Nu bleek het om een kleine zekering te gaan waardoor de verlichting e.d. het allemaal niet deed. De beste man installeerde een nieuwe en we kregen 2 extra exemplaren mee. Zodoende reden we – nagezwaaid door zoonlief - later dan gepland weg.

Vrijdag 22 juli

Om na een drukke rit in Duitsland in Neuschwanstein te eindigen op camping Bannwaldsee.  We hebben het kasteel in avondlicht gezien en de camping maar heel kort - en dat was maar goed ook, want het was een camping van niks. De plaatsen waren zo klein dat je bijna vanuit je eigen deur in de deur van de buren stapte. En iedereen stond vanuit de voortent te koekeloeren naar “de nieuwelingen….”  Gelukkig was het alleen om te overnachten.

Zaterdag 23 juli

Vanochtend al vroeg uit de veren en met een heerlijk zonnetje reden we verder richting Italië. Aangezien we relatief nieuw zijn met het rijden in de bergen en Anton had gelezen dat de Fernpas een probleem kon zijn besloten we vlak ervoor een camping op te zoeken zodat we morgenochtend vroeg in alle rust verder konden.

Zodoende reden we net na het middaguur het terreintje op van camping Ehrwald. Een oase van rust en overal het geluid van koeiebellen. In het dorp zat een goed uitgeruste supermarkt dus de eerste boodschappen van deze vakantie zijn al weer gedaan.

De rest van de dag genoten van het mooie weer en de rust.

Zondag 24 juli

Vanochtend vroeg reden we de camping af – het gaat allemaal net bij de ingang. In een rustig tempo reden we naar de Fernpas en tot onze verbazing geen vuiltje aan de lucht. We konden dan ook genieten van de mooie uitzichten en na de Landeckertunnel en de Reschenpas reden we langs het mooie Burgeis naar de grens. In de verte zagen we de bergen met sneeuw en ijs al lonken!

Via het kleinde dorpje Trafoi reden we al een stuk over de Stelvio - de camping ligt net na bocht 45. Tot daar ging het rijden met de caravan relaxed tot in de laatste bocht (45) een Italiaan vond dat hij er ook langs kon en dus de caravan op een haar na miste……. Gelukkig loste alles zich op en reden we het laatste stukje met de schrik nog in de benen naar de camping. Eenmaal daar aangekomen konden we zelf een plekje zoeken en vonden we dat uiteindelijk op de bovenste ring achteraan op het veld. De mover die we op de caravan hadden laten zetten kwam hier goed van pas! We hadden het gevoel hier aan de voet van de enorme gletsjer te staan. Het uitzicht is waanzinnig mooi!

Maandag 25 juli.

We willen deze vakantie veel gaan wandelen en het weer is prachtig dus de wandelsokken en wandelschoenen zijn gauw aangetrokken en we lopen direct van de camping naar de Heilige Drei Brünnen. Een mooie wandeling met veel veldbloemen, vlinders en klimmen. De kapel is snel bereikt dus we besluiten verder te lopen naar de waterval: een behoorlijke klim! Maar het uitzicht is de moeite waard en na dezelfde weg terug te hebben gelopen komen we moe en voldaan terug op de camping en genieten van het uitzicht.

Dinsdag 26 juli.

Luierdag en boodschappen doen in Prato. De supermarkt ligt wel een klein eindje van de camping vandaan maar heft alles wat we nodig hebben. Dus: voor een paar dagen inslaan!

Enne… heerlijke wijntjes hebben ze hier ook!

Woensdag 27 juli

Met de auto rijden we de Stelvio op- hoe hoger we komen hoe meer bewolking er komt. Eenmaal boven is het niet alleen koud, maar valt er ook sneeuw en nattigheid en komen de skiers al vroeg terug. We kijken rond bij de vele toeristenstalletjes (het lijkt Scheveningen wel!) en stappen gauw de auto in en rijden via de achterkant over de Umbrailpas naar beneden en rijden daar Zwitserland in.

In Mustair is het klooster gauw gevonden en genieten we van een rondleiding door een mooi, geschiedenisrijk klooster. Na ruim 2 uur rijden we verder en even verderop zien we de grensovergang met Italië – en bedenken met schrik dat we de paspoorten in de caravan hebben liggen…… Gelukkig mogen we doorrijden en via een kleine loop en Prato rijden we eind van de middag de camping weer op.

Donderdag 28 juli

Om nog wat kilometers in de benen te krijgen gaan we lopend naar het dorpje en pakken daar de lift naar de Fürkelhütte. De wandeling start achter de hut en loopt rond in een enorme gletsjerkom – met prachtige uitzichten op de Ortler. Het vele klimmen en klauteren over los gesteente is vermoeiend maar de uitzichten maken het meer dan de moeite waard – evenals de prachtige wilde planten en jawel: ons eerste murmeltier!! Eenmaal weer terug bij de Fürkelhütte bestelden we een welverdiend biertje en was het in de warme zon genieten van het prachtige uitzicht. Zelfs de Stelviopas was te zien! Daarna weer met het liftje naar beneden en de stijfheid uit de kuiten lopend terug naar de camping. Daar betrok de lucht binnen het half uur en maakten we kennis met het beruchte “omslaan van het weer in de bergen“ fenomeen…. Het werd zo donker en de bewolking kwam zo laag te hangen dat de bovenkant van de bomen verdween…. Vervolgens heeft het onweer behoorlijk lang door het dal heen en weer gerommeld….

Vrijdag 29 juli

Om de volgende dag weer strak blauw te beginnen!

We hadden al aardig wat was verzameld en dus werd het een was- en luierdagje. Om ‘s avonds lekker te koken met een plaatselijk wijntje erbij. Ultiem vakantiegevoel!

Zaterdag 30 juli.

Al vroeg wakker en na een stevig ontbijt de wandelsokken en wandelschoenen aan, proviand en zonnebrand mee en naar de bushalte in het dorp gelopen. Met de bus via alle bochten naar boven (Angela zegt niks…) om daar na een kop koffie de start van de Goldseeweg op te zoeken. Na een korte, bijzonder steile klim was het pad gauw gevonden en begon een letterlijk adembenemende wandeling! De zon die overal om je heen op de besneeuwde toppen schijnt, de vele ijskappen, de skiërs, de bloeiende plantjes en bloemetjes, hier en daar hele smalle paadjes (niet in de diepte kijken!)…je komt ogen tekort!

Het laatste stuk horen we de vele koeiebellen en uiteindelijk bij de Fürkelhütte zien we ze lopen. Van al dat lopen zijn we behoorlijk moe, dus een flink glas bier en warme lunch gaan er wel in. Daarna weer met het liftje naar beneden en eenmaal daar aangekomen lopen we letterlijk op onze laatste reserve naar de camping. Een schitterende tocht en dag!

Zondag 31 juli

Het is maar goed dat het vandaag een druilerige dag is want we zijn behoorlijk stijf van het lopen!

Gelukkig hebben we een filmpje op de laptop, genoeg eten, genoeg wijn dus we komen de dag wel door!

Maandag 1 augustus.

Angela zwaait Anton vanochtend vroeg uit als hij op de racefiets stapt en draait zich nog eens om… Om vervolgens een half uur later weer door Anton gewekt te worden: ketting gebroken van de fiets… Gelukkig zit er een goede fietsenzaak in Prato maar die gaat pas om 09.00 uur open. Zodoende gezegd en gedaan en 50 euro en 2 uur later stapt hij weer op de fiets en rijdt nu wel de Stelvio op…!! Om vervolgens laat in de middag doodop weer terug te keren - het rondje dat we woensdag met de auto hebben gedaan heeft ie vandaag (met paspoort!) op de fiets gedaan.

Knap en alle hulde!!

Dinsdag 2 augustus.

Na een rustig ontbijtje stappen we in de auto en rijden we naar Bozen (Bolzano). De weg erheen rijdt niet echt door maar het is vakantie dus uiteindelijk staan we rond koffietijd op een groot plein: het Waltherplatz. Daarna lopen we de stad in en komen we bij het museum waar Ötzi ligt. De rij buiten op de stoep valt nog mee en het museum is van binnen groot en interessant genoeg zodat het geen verspilde moeite is. Via allerlei leuke winkelstraatjes en het Franziskanerklooster lopen we verder en komen bij een waanzinnig leuke – en lekkere !- lunchplek: Fischbanke.

Voorzien van een volle maag en energie zwerven we verder door de stad en aan het eind van de dag rijden we – voldaan - weer terug naar Trafoi.

Woensdag 3 augustus.

We zijn weer vroeg uit de veren en met wandelsokken, wandelschoenen, zonnebrand en camera rijden we naar “de andere kant van de berg“ en nemen we in Sölden de seilbahn tot op 3200 meter hoogte. Daar nemen we eerst heerlijke koffie en genieten van de strakblauwe lucht boven de Örtler en Königsspitze. Dan lopen we verder via een mooi bergpad naar de Madritschhütte. Eenmaal daar aangekomen lekker lui genieten van de zon en een overheerlijke warme lunch. Aan het eind van de middag gaan we op het gemak naar beneden en rijden we terug naar de camping.

We hebben het hier ontzettend naar de zin en genieten van de prachtige wandelingen dus we twijfelen over het verkassen. Uiteindelijk beslissen we dat we toch gaan –  de camping in Oostenrijk is geboekt en betaald en een andere omgeving is toch ook wel weer leuk. Dus we ruimen alles zo goed mogelijk op en gaan er vroeg in.

Donderdag 4 augustus.

In alle vroegte ruimen we op en na voorzichtig terug rijden naar Prato gaan we rechtsaf en rijden we via prachtige wegen, hoge bergen en prachtige vergezichten naar Wald im Pinzgau waar we net na het middaguur in de bloedhete zon op de camping aankomen. Weliswaar aan de doorgaande weg maar zo rustig dat je er niks van merkt. De campingeigenaresse is erg vriendelijke en behulpzaam en zo staan we al snel op ons plekje met een mooi uitzicht op de bergen rondom. We moeten hier wel de horren goed dichthouden i.v.m. de horzels en ander stekend vliegend ongedierte…. Tegen de avond wordt het koeler en steken we de barbecue aan.

Wijntje erbij en het vakantiegevoel wordt alleen maar groter….!

Vrijdag 5 augustus.

Dus is het een tegenvaller dat we met regen wakker worden. Gelukkig hebben ze hier ook een geode wasmachine en droger, hebben we nog wat boeken uit te lezen en hebben we nog genoeg filmpjes op de laptop dus we amuseren ons wel.

Zaterdag 6 augustus.

De wandelsokken zijn gewassen en schoon dus in vol gallop rijden we naar de Krimmler Wasserfall. Enorm toeristisch, maar wel de moeite waard! We klimmen tot boven aan toe en lopen daarna weer op het gemak terug. We rijden eerst naar het dorp voor boodschappen en daarna puffen we uit op de camping.

Zondag 7 augustus.

We zijn vroeg uit de veren want vandaag willen we naar de Grossglockner. Via de - dure – Hochalpenstrasse rijden we door het prachtige berglandschap naar de Grossglockner. Na de kermis in de – foeilelijke, maar onvermijdelijke – parkeergarage en toeristenplein lopen we door naar de voor ons nieuwe tunnel en lopen we al snel over een small wandelpad. Vederop zien we niet alleen de bergmarmotten maar ook een kudde steenbokken. Ook hier staan veel bloemen in bloei en zien we veel vlinders. Via de Gamsgrubenweg lopen we helemaal door tot aan de gletsjer – waar we helaas niet verder kunnen omdat we niet het goede material bij ons hebben. Aangezien het weer fantastisch is lopen we op het dooie gemak terug en rijden we tegen het eind van de middag weer terug.

Maandag 8 augustus.

Het is even omrijden en je moet er wel iets voor over hebben maar na een flink eind rijden komen we in Hintertuxen. Ook hier weer even slikken voor de prijzen maar eenmaal boven (na 3 kabelliftjes) staan we voor ons gevoel op de top van de wereld! Je kijkt hier 360 ° rond en overal zie je bergtoppen bedekt met ijs en sneeuw en voor ons is het één grote skipiste !! Vol verbazing kijken we onze ogen uit! We besluiten helemaal naar beneden te wandelen (tja….ook al hebben we dan dure tickets voor de kabelbaan…) Dus vol goede moed gaan we de berg af - over hele smalle paden en met veel steenslag.

Het is af en toe goed kijken en de stokken voorzichtig neerzetten maar het uitzicht maakt het meer dan waard… zeker als we onderweg stille bergmeertjes met waterdrinkende koeien tegenkomen of kleine waterpoelen bomvol grote kikkervisjes/ donderkopjes….. en zelfs een bergmarmot! In de snikkende hitte nemen we een laatste steile klim en nemen we het laatste hele steile stuk de kabelbaan naar beneden.

Eenmaal terug op de camping gaat de barbecue aan en nemen we er een lekker wijntje bij.

Dinsdag 9 augustus

Om vandaag wakker te worden met regen op het dak. De boerenmarkt die we vandaag wilden bezoeken gaat dus niet door dus we hangen lekker een dagje, lezen, kijken een filmpje en bedenken wat we in de komende dagen nog willen doen….

Woensdag 10 augustus

En worden vandaag wakker met een flinke koude temperatuur en …sneeuw op de heuvels en bergen achter de camping! Zo laag hebben ze de sneeuw in deze tijd van het jaar niet gehad. En volgens de voorspelling gaat het de komende dagen niet beter worden…. Dus we kijken wat mogelijk is en besluiten richting Salzburg te rijden. We hebben deze stad al langer op het oog, evenals het Adelaarsnest in Berchtensgaden. Via internet vinden we camping Simonhof in Ramsau – gauw gebeld en….ze hebben een plekje. Dus we koppelen de caravan weer aan de auto en rijden er op het gemak heen.

Eind van de middag staat de caravan weer op een plekje – en de camping is werkelijk prachtig! Rustig gelegen, gloednieuw sanitair/receptie/kookgebouw en vriendelijke eigenaresse.

Het is nog vroeg dus we rijden op het gemak naar Königssee. Tja…. Wat moeten we van die tourist-trap nog vertellen? Maar goed, het is even vermaak en gezellig druk. De koffie en het gebak zijn hier werkelijk fantastisch! Er is zelfs een kleine tentoonstelling over Romy Schneider – ze komt hier dus vandaan!

Daarna weer terug naar de camping en lekker geluierd.

Donderdag 11 augustus.

Vroeg uit de veren en met camera en goede zin rijden we naar Salzburg. Ondanks de ochtendspits en de omleiding rijden we zonder problemen naar het centrum en kunnen er zelfs makkelijk parkeren (mazzel?) We lopen via een klein straatje zo de Mozartplatz op en staan direct bij de grote Dom. Prachtige kerk en ook hier kom je weer ogen tekort. Via allerlei straatjes zwerven we door de prachtige binnenstad. Overal staan wel mooie monumentale gebouwen, standbeelden en prachtige huizen. Via straatjes als Goldengasse, Judengasse en Getreidengasse lopen we langs prachtige winkeltjes.

En jawel: daar is ie dan!  De Red Bull Formule 1 winkel en zo loopt Anton een kwartier later trots rond met een tasje voor zijn aankoop van de eeuw: een polo van het Max Verstappen team …

Gelukkig hebben zie hier ook boekwinkels en leeft Angela zich lekker uit. Het geboortehuis van Mozart wordt ook bezocht en dan is het tijd voor een warme maaltijd – gelukkig is het hier ook van de stevige kost en flinke bierpullen erbij.... Met een volle maag kunnen we weer verder en via de St. Peter en het aparte kerkhof lopen we terug richting de Dom en de auto.

We hebben weer heel wat kilometertjes in de benen zitten….

Vrijdag 12 augustus.

Wederom naar Salzburg. Dit keer kopen we kaartjes voor een lunch-orgelconcert in de Dom en daarna lopen we naar de burcht. Bij toeval komen we daar de Stiegerl-keller tegen en hebben we een heerlijke lunch, uiteraard met één van hun fameuze biertjes erbij. Daarna pakken we de tandradlift naar boven en bezoeken we de burcht met o.a. het beroemde stierorgel, de kamer van de bisschop en een prachtige presentatie over de geschiedenis van burcht en de stad. Eind van de middag pakken we nog een biertje op de Mozartplatz en rijden we terug naar de camping.

Salzburg: een leuke stad!

Zaterdag 13 augustus.

Ondanks aandringen van Angela om op tijd te vertrekken denkt Anton dat het – gezien de korte afstand- wel mee zal vallen en rijden we rond 09.00 uur richting Berchtesgaden. Waar we na het parkeren om 10.00 uur vol goede moed aansluiten in de ticketrij. En zijn de eerstvolgende tickets voor de bus van 11.30 uur!!!!! En dan mogen we niet mopperen want tegen de tijd dat we de kaartjes hebben weggestopt schiet de tijd door naar 13.00 uur. Eigenlijk gekkenwerk, maar goed, we willen het nu eenmaal gezien hebben….

Dus om 11.30 uur zitten we in een volle bus en rijden er 7 (!) bussen naar boven. Eenmaal boven stappen we in een aparte lift die uitkomt bij de grote salon met originele haard. Verder is er niks meer dat aan Hitler herinnert behalve een keine fotogalerij over de bouw van het Kehlsteinhaus. Eenmaal buiten verbazen we ons over het werkelijk prachtige uitzicht – en de enorme hoeveelheid mensen die er rondloopt – maar ja… het is nu eenmaal weekend.

Eenmaal wat uit de drukte en uitkijkend over het Salzburgerland en de Königssee aan de andere kant verbazen we ons over het feit hoe het mogelijk is dat in zo’n prachtige natuurlijke omgeving iemand tot zulke gruwelijke en waanzinnige ideeën kon komen… het kan er bij ons niet in.

Eenmaal weer terug met de lift bij de bushalte melden we ons af voor de terugrit (verplicht!) en besluiten we naar beneden te lopen. Via een mooi wandelpad door het bos – ook hier weer mooie platen en prachtige bloemen) komen we uiteindelijk weer uit op de parkeerplaats en nemen we een welverdiend biertje op het terras.

En na een kort ritje weer terug bij onze sleurhut!

Zondag 14 augustus.

En ook hier hadden we beter moeten weten: zondag, toeristenattractie…

Maar goed, anders zie je helemaal niks dus we sluiten vol goede moed in een enorme wachtrij aan en kunnen tickets voor een bootje bemachtigen. En zo varen we om 11.30 uur in de stralende zon over een strakblauw spiegelglad meer, omgeven door enorme bergtoppen: de Königssee. We kijken onze ogen uit en St. Bartholomeus werkelijk prachtig gelegen. We zien de reddingshelikopter voor bergbeklimmers ook nog in actie en worden dan wel weer even gewezen op het feit hoe gevaarlijk de bergen – zelfs op een zonnige dag – kunnen zijn ...!! De boot gaat verder naar Salet en eenmaal daar aangekomen eten we eerst een stevige boerenlunch voordat we het wandelpad naar de waterval nemen. En dat is maar goed ook, want het is een stevig wandelpad met flinke hoogteverschillen maar meer dan de moeite en het afzien waard. Alhoewel, afzien…. We merken dat we inmiddels heel wat bergkilometers in de benen hebben en het relatief makkelijk gaat. Ook hier weer ansichtkaart-achtige tafereeltjes!

Na genoten te hebben van de wandeling en omgeving gaan we op tijd richting het bootje (eind van de middag zit het redelijk vol) en varen we terug naar de beginplek. Eenmaal daar aangekomen lopen we op het gemak terug, kopen we kerstsokken(!) en rijden we op het gemak terug naar de camping.

We hebben de rest van de avond flink opgeruimd want morgen rijden we weer naar huis.

Maandag 15 augustus.

Vanochtend vroeg uit de veren en we rijden al gauw op de snelweg. Het verkeer valt erg mee en we kunnen goed doorrijden. Aangezien we nu vanuit Zuid-Duitsland terugkomen en niet vanuit Oostenrijk rijden we in één keer terug naar huis. Hierdoor komen we één dag eerder dan gepland thuis, maar geeft ons de rust en ruimte om op het gemak op te ruimen. Woensdag beginnen we allebei weer met werken..!!